مورخ تثبيت : 1397/04/01
بناهاي زيرزميني هم زيرا تونلها و تونلهاي مترو به علت وضعيت ويژهي زيرزمين از نگاه خاک و عبور آبهاي زيرزميني، نياز مبرمي به حفاظت و محافظت داراهستند. سازه بر اين پباده سازي و اجراي يک سيستم آب بندي مطلوب و هماهنگ با حالت پروژه، امري ضروري براي احداث هر تونلي ميباشد. سيستم آب بندي تونل ميتواند در وجه فرنگي يا اين که در وجه داخلي آن باشد. ولي عموماً حق تقدم آب بندي در اکثر پروژهها در وجه فرنگي ميباشد، چراکه نصيب داخلي با آب در تماس وجود ندارد. در پروژههايي که آب بندي در مرحلهي بعداز ايجاد و در تجديد بنا و ترميم فيس مي گيرد، وجه داخلي حق تقدم داراست. به دليل آنکه در چنين قوانيني وجه فرنگي ابدا در دسترس وجود ندارد و انجام عمل فقط در وجه داخلي قابليت پذير ميباشد. محصول ها و طريقهاي مختلفي براي آب بندي تونل همانند فوم آب بندي يا اين که تزريق رزين آب بندي موجود است.
پارامترها و متغيرهاي متعددي در پباده سازي سيستم آب بندي تونل مفيد مي باشند. اين متغيرها خودشان تابعي از مدل ايجاد و افتتاح بناي زيرزميني (تونل) ميباشند. معمولاً متخصصين اين پارامترها را براي در حيث به چنگ آوردن معرفي مي کنند:
در وهلهي نخستين زهکشي گونه سيستم بنااي در حق تقدم جايدارد. آنگاه، اين که ننوع حفاري تونل چه طور بوده ميباشد؛ حفاري دستي بوده يا اين که کات اند کاور و يا اين که به طور TBM انجام گرفته ميباشد. عمق قرارگيري بنا هم پارامتري تأثيرگذار ميباشد؛ بهاين مضمون که ذيلترين عمق بنا چه عددي ميباشد. ديگر پارامترهاي موءثر دربرگيرنده موردها پايين ميباشد:
بالاترين سطح آب زيرزميني بعداز ايجاد
حالت متعدد محيطي (شيميايي و فيزيکي) مانند pH آب، وجود هيدروکربنها، مواد شيميايي
در لحاظ دريافت کردن انگيزه حفظ طولاني زمان ضمن در لحاظ دريافت کردن هزينههاي توليد
در کنار مواقعي که در فوق مطرح شد، همت خوب يک سيستم آب بندي تونل به مورد ها ديگري نيز بستگي دارااست:
بازرسي مداوم در حين توليد
تجربه و مهارت کارگران
متغيرهاي در لحاظ گرفته گرديده در پباده سازي بوسيله طراح
معيار شناخت طراح با سيستمهاي آب بندي
مختصات و ريزه کاري پروژه
طريقهاي گوناگون آب بندي تونل:
آب بندي تونلها گونه هاي و شيوه هاي مختلفي داراست که دراين جا به معرفي بعضا از آن ها به اختصار مي پردازيم:
1. آب بندي با عايقهاي مايع
اين طرز عايق بندي بايستي به طور گرم اجرا شود. به همين عامل امکانات الکتريکي و مکانيکي خاصي براي اجراي آن نياز ميباشد. اين پوششها معمولاً مشتمل بر ترکيبي از لاستيک، قير، پليمر و آسفالت ميباشند. همينطور ممکن ميباشد براي نصب آن ها نياز به قالب بندي نيز وجود داشته باشد.
2. آب بندي تونل با عايقهاي پنلي
تلاش اين سيستم آب بندي بر مبناي دفن لايهاي بنتونيت در کپسول يا اين که صفحاتي سازه گذارده شدهاست. بنتونيت قرار گرفته در آن متورم مي شود و عايق آب بند مي گردد. معمولاً اين گونه عايق بندي نزديک به 4 ساعت به اتمام ميرسد.
3. آب بندي تونل با سيستم پوشش اپوکسي
از پوششهاي اپوکسي اولين توشه براي آب بندي در پلهاي با بالاست بالا در راه آهن مصرف شدهاند. پوششهاي اپوکسي براي سطح هاي افقي و عمودي غير وابسته ميباشند. براي سطح ها قائم از اپوکسي فارغ از شکمدادگي با اتصال بي نقص با سطح استعمال ميگردد. شيوه معمول اجراي اپوکسيها با اسپري ميباشد.
درباره این سایت